15 AUG 2022

ALLA SÄTT ÄR RÄTT I LYKOS NYA REKLAMKONCEPT

I februari 2022 bytte LYKO byrå till Åkestam Holst NoA, som ett nästa steg i en offensiv satsning i Norden och så småningom Europa. I dagarna syns de första uttagen i den nya kommunikationen, vars syfte är att nå en bredare publik och få fler att gilla varumärket – vare sig de är i köptagen eller inte.

Kalle Eliason, CMO på LYKO, förklarar mer:

• Vårt förra koncept var sjukt effektivt i att driva upp varumärkeskännedomen. Nu är vi det kändaste och starkaste varumärket inom skönhetskategorin i Sverige och vi börjar se samma resultat i resten av Norden. De skönhetsintresserade vet vilka vi är och känner till att vi har det största sortimentet. Nu vill vi ta nästa steg där fokuset är att bli ett ännu mer omtyckt varumärke. Därför adderar vi ett tydligt varumärkeslager, i form av filmer som vi tror kan bjuda på igenkänning och kanske ett skratt eller två. Vi lägger ett pussel i kommunikationen för att kunna växla upp på sikt.

Konceptet sammanfattas i raden ”Alla sätt är rätt!”, en kommentar till en skönhetsbransch präglad av regler, måsten och borden. LYKO har alltid velat utmana skönhetsbranschens ideal och det bygger vi vidare på i det nya konceptet.

• Alla sätt är rätt handlar om att inte ta saker på för stort allvar, men också om någon slags individualism och uttrycksfrihet. Vi har ju också dryga 60 000 produkter att laborera med så det är bara att gå loss. Hur fel kan det bli? Inte fel alls, om du frågar oss, fortsätter Kalle Eliason.

Lanseringskampanjen rullas ut på flera nordiska marknader och innehåller TVC, Bio, Utomhus, DOOH, Radio, Play, SoMe m.m. Lisa Vaccino, AD i arbetsgruppen på Åkestam Holst, berättar:

• Olika delar i kampanjen gör såklart olika jobb, men allt sitter ihop tack vare ett antal återkommande element. Distinctive assets som vår planning-avdelning skulle säga. Filmerna är vi lite extra stolta över, om man nu får vara så o-svensk.

Filmerna är producerade av Giants & Toys och kretsar kring små huvudbryderier kopplade till skönhet. T.ex. hur man ska lägga luggen, vilken parfym som funkar första dagen på nya jobbet, eller vilken MILF-nivå som kan tänkas lagom för den stundande utekvällen. För regin står Jesper Ganslandt.

Med start v. 33 går kampanjen live. Ett första steg i ett långsiktigt arbete, enligt Lisa Vaccino:

• Det känns väldigt roligt att jobba med en kund som delar våra värderingar och vår syn på kraften i ett starkt koncept. ”Alla sätt är rätt!” blir en grund som vi kan bygga på många år framåt, från små lokala initiativ till stora internationella nedslag.

Bifogat Filmer (bilder nedan)

Arbetsgrupp Åkestam Holst NoA
Annika Åhlund, Client Director