01 JUL 2021

LYKO GROUP AB (publ) FÖRVÄRVAR MAJORITETEN I VARUMÄRKET PUSHER

Lyko Group AB (publ) har idag ingått avtal om köp av tillgångarna för varumärket Pusher. Lyko förvärvar via dotterbolag befintligt lager samt immateriella tillgångar från grundaren Johan Risberg, för en köpeskilling om 1,2 miljoner kronor. Verksamheten kommer sedan drivas i bolaget där Lyko äger 90,1% och Johan Risberg 9,9%. Johan Risberg kommer fortsatt vara aktiv med att driva produkt- och varumärkesutveckling. Tillträde sker den 1 juli 2021.

Rickard Lyko, VD Lyko kommenterar:
”Pusher är ett livsstilsvarumärke
med ett attraktivt sortiment som huvudsakligen är inriktat mot män. Lyko har länge haft produkterna i sortimentet och varit den största återförsäljaren. Johan Risberg har byggt ett gediget varumärke med personlighet och attityd. Johan kommer tillföra ett stort kunnande om den manliga målgruppen. Han har verkat i den professionella hårvårdsbranschen sedan tidigt 90-tal och har tidigare bland annat byggt upp American Crew i Sverige.  Vi ser direkt en stor potential i att tillföra våra skalfördelar och kompetens inom fysisk och digital handel. I förlängningen finns det stora möjligheter att vidare förädla varumärket och ytterligare bredda produktsortimentet.

Pusher är vårt första förvärv inriktat mot den manliga målgruppen och kompletterar vår Private Label portfölj väl. Vi vet att det tar tid att bygga varumärken och produktsortiment. Genom förvärv har vi direkt möjligheter till intäkter. Jag ser fortsatt stora möjligheter till ytterligare vertikala förvärv och det är en naturlig del i vår sortimentsstrategi för expansion i Europa.”

Johan Risberg, Pusher kommenterar:
”Pusher har sedan start varit ett livsstilsvarumärke och den första produkten blev ett hårvax. Lyko skapar förutsättningar att förverkliga visionen om att bygga ett stort livsstilsvarumärke för män. Jag attraheras av deras kultur och förmåga att bygga och hantera varumärken.”

Denna information är insiderinformation som Lyko Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och information som Lyko Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 1 juli 2021 kl. 07.30 CET.