12 SEP 2022

LYKO INVESTERAR I EYRACURE!

Lyko förvärvar 10 procent av Eyracure som äger varumärket och den svenska innovationen BioLAP-20® (Bio-Light Activated Plant protein) som patentsökts. Bolaget grundades 2018 av Ranjithkumar Ravichandran, Petter Sivlér och Mårten Skog som lärde känna varandra under sina forskarstudier i biomedicin vid Linköpings Universitet.

Eyracure har utvecklat en ny metod för att reparera hår som är både miljövänlig, effektiv och skonsam. Behandlingen fungerar på alla hårtyper och reparerar de trasiga bindningarna i håret som orsakar kluvna toppar och andra skador. Konsumenten blandar själv molekylbladningen som sedan sprayas i håret. För att aktivera och binda molekylerna till hårstrået borstar man igenom håret med en UV-borste så att hela håret blir belyst.

En behandling med Eyracure tar cirka 10 till 15 minuter. Resultatet upplevs direkt och till skillnad från liknande produkter på marknaden, så kallade Plex-produkter, behöver behandlingen bara göras med cirka fyra veckors mellanrum. Eyracure klarar till och med att fräscha upp extensions och peruker.

”När vi upptäckte BioLAP-20 i laboratoriet visste vi inte hur många som upplever problem med skadat hår, det var först när vi började utveckla Eyracures metod som vi insåg att vi hittat något väldigt unikt.” säger Ranjithkumar Ravichandran, VD och medgrundare Eyracure, Doktor (PhD) i tillämpad fysik och biomaterial.

”Eyracure är en unik svensk innovation inom en väldigt attraktiv produktkategori. Ranjith och Petter har forskat fram en imponerande produkt, där vi ser stora möjligheter att expandera deras försäljning via vårt ekosystem. Det finns bara ett fåtal andra produkter som skapar en långvarig lagning av håret och i de flesta fall används ett syntetiskt material som lägger sig som en hinna på håret. Eyracure är helt organiskt och har tillverkningen i Sverige.” säger Rickard Lyko, vd Lyko

”Lyko är en dröminvesterare, den ledande aktören inom hår- och skönhet i Norden. De tillför en enorm kunskap om branschen, en stor community av kunder och en plan för fortsatt tillväxt. Vi ser det som en språngbräda för Eyracure” fortsätter Ranjithkumar Ravichandran, VD och medgrundare Eyracure.

Info om BioLAP-20®
Eyracure’s innovation ligger i framtagandet av BioLAP-20® och att behandlingen utförs i tre enkla steg.

1. BioLAP-20®
    BioLAP-20® är en förkortning för Bio-Light Activated Plant protein med mer än 20 bindningar. Uppfunnet av ett team av biomaterialforskare i Linköping, Sverige. Molekylen är en funktionaliserad biomolekyl som aktiveras under ljus (>365nm-900nm). När molekylerna aktiveras skapas en stark kovalent bindning med exponerade tioler på skadad plats. Molekylens ”armar” fäster vid tiolerna och återskapar disulfidbindningarna. Tack vare BioLAP-20®s låga molekylvikt kan molekylen nå hela vägen in till hårets cortex och reparera håret inifrån och ut. Det är den aktiva molekylen, baserat på naturligt sojaprotein, utformat för tvärbindning med skadade hårfibrer som skapar starka kovalenta förbindelser mellan brutna bindningar.
  2. Activator - tillför kontroll till molekylerna
    Activatorn är en UV-känslig vätska som ger kontroll över när BioLAP-20®-molekylerna ska tvärbinda till de brutna bindningarna.
  3. UV-borsten - av/på knapppen
    UV-ljus aktiverar tvärbindningen av BioLAP20®-molekylerna. UV-ljusborsten är testad och godkänd av RISE* (Sveriges forskningsinstitut).
    *UV-ljuset är ofarligt för hår, hud och ögon.

Redan efter första behandlingen upplevs direkt resultat, men upprepad användning av produkten gör håret desto starkare.